Sommige mensen ontlenen hun waardigheid aan de grootte van hun auto. Als hun auto groter is dan die van buren, familie of vrienden, versterkt dat hun ego en beschouwen ze zichzelf hoger geplaatst op de maatschappelijke ladder. Deze eigenschap komt niet alleen voor bij mannen maar ook steeds meer vrouwen tonen zich gevoelig voor dit fenomeen.
Autofabrikanten hebben hier listig op ingespeeld. De Sport Utility Vehicle (SUV) is hiervan een duidelijk voorbeeld en het aantal van dit type auto's neemt de laatste jaren aanzienlijk toe. Ontegenzeggelijk heeft een grote auto voordelen. Groot en zwaar betekent meestal een grotere veiligheid bij ongevallen, meer mogelijkheden om passagiers en baggage mee te nemen en meer comfort. Toename van comfort verkleint mogelijk de kans op ongevallen met name tijdens lange ritten.
Het belangrijkste nadeel van grote auto's vormt natuurlijk de enorme belasting van ons milieu. Zowel de productie als het rijden in grote auto's vergt dermate meer grondstoffen dat de vraag rijst of het vervaardigen ervan nog wel maatschappelijk verantwoord is. Naast het slurpen van benzine zijn deze auto's erg onveilig voor overige weggebruikers zoals voetgangers en fieters. Door de hoogte en het gewicht van de auto zullen ongelukken een groter trauma veroorzaken in vergelijking met normale personenauto's. De gemeente Nijmegen wilde in 2004 het centrum van de stad vrij van SUV's houden echter dit mislukte. Ook in de Verenigde Staten bestaan actiegroepen die protesteren tegen het gebruik van de SUV als luxe gezinsauto, vanwege het hoge brandstofverbruik, de onveiligheid voor voetgangers en de milieuonvriendelijkheid.
Dit protest leidt niet tot een vermindering van het aantal SUV's waardoor het noodzakelijk is om tot andere maatregelen over te gaan. Imagovermindering van dit soort auto's kan een belangrijk actiemiddel zijn. Vele jaren geleden maakte Youp van 't Hek het alcoholvrije biertje "Buckler" belachelijk waarna het binnen enkele weken niet meer werd verkocht. De actie tegen SUV's zal uit twee delen moeten bestaan: het imago van de auto moet worden aangepakt en de waardigheid van de bezitter moet worden gereduceerd.
Het eerste kan door middel van het plakken van moeilijk verwijderbare stickers op de auto's met teksten als "milieuvervuiler", " onveilig voor voetgangers" en "niet voor in de stad". De waardigheid van de bezitter kan worden aangepakt door een stereotype beeld van de bezitter te creeeren. Het zijn mensen die het nodig hebben om hun ego op te krikken, ze zijn kleinzielig en hebben hun speeltje nodig om tot importantie te komen.
Laten we hopen dat deze acties tot geboortebeperking en abortus van dit type auto's leiden waardoor de schandalige verspilling van kostbare grondstoffen ophoudt.
Welkom thuis bij Orbis Thuis........
13 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten